söndag 3 april 2011

De tre välklädda männen

Igår kväll var jag på besök hos mina föräldrar i Enskede gård. För er som inte varit där så är det ett villaområde beläget strax söder om Stockholms innerstad. Det är bebott av rika, senfleragenerationertillbaka, svenskar som (har jag fått för mig) i ganska stor utsträckning röstar på Socialdemokraterna och då och då går på bankett med Håkan Juholt. Men där bor också vissa försupna fd. ministrar från Moderaterna, samt en känd bluesmusiker med MS.

Vid Linde tvärbanestation gick det också på tre unga, vältaliga och mycketmycke välklädda män, kanske 20 år gamla. Andra 20 åringar som jag känner, brukar prata om ämnen som:
Knark, musik, kommunism, Marx, kukstorlekar, Metal, punk, arbetsplatspolitik, sex, livets meningslöshet och film.
Dom här tre männen iklädda scarf, kavaj, mycket vax och rena byxor talade om:

Hängmörat kött
De frågade sig existentiella frågor som: Hur går den exakta processen till då köttet blir hängmörat? Är det bättre? Får korna äta mjöl?

Jag kände plötsligt en inre oro, hade jag kunnat bli sådär? Varför blev jag inte det? Varför har inte jag en aning om vad hängmörat är? Är det mig eller dom det är fel på? Vad är meningen med livet? Vart är världen påväg?

Sen tog jag upp min bok av Kurt Vonegut och log lite för mig själv. För jag insåg att de här tre välklädda männen aldrig ens hört ordet arbetsplatspolitik.

3 kommentarer:

  1. dom hade nog precis läst Morberg magazine

    SvaraRadera
  2. Är helt facebook skadad, vill gilla jacke bs kommentar

    SvaraRadera