onsdag 13 april 2011

Det går bättre att vara ensam när man låssas att man inte är det

Sitter och lyssnar på The Crying Light med Antony and the Johnsons, den skiva jag lyssnade absolut mest på i oktober/november 2010. Har inte lyssnat på den sen dess en enda gång tror jag. Gud så vackert.

Jaja. det hade faktiskt inget med saken att göra. Jag har lagat mat idag. Det är tråkigt, hemskt och aningen sorgligt att laga god mat till sig själv. Så jag låtsades att jag lagade mat med ett annat syfte än att jag bra skulle äta upp det senare. Jag skulle lära er att laga mat så att vi sedan kunde äta det tillsammans!
(Konceptet är snott från en annan blogg)

Let´s start!
(alla lösryckta citat är såklart från allas vår raring Per Morberg)

"Min jaktkompis Mats bor bara en halvtimme bort med båt"

Matlagningsdryck är självfallet Coca Cola, en vardag som denna.
Och soundtracket till matlagningssessionen går givetvis att finna här

"Morötter gillar sandig jord. Grovsköljningen gör jag i trädgården"

Potatis, morot, selleri. skala. tärna. koka i bulljong. Lantlig grönsaksbuljong i pulverform förslagsvis.

"Ibland när jag går till hallen för att handla är jag hungrig, och när jag går ut är jag mätt.

Hacka ner purjo, vitlök och gullök. Det ska vara lite grovt. (nästa gång gör vi 5 sorters stuvade lökar a la Pelle-Kock) Släng i det i kastrullen med andra som redan kokat ett tag.

"Ta upp den då! Ta upp den då! Efter flera minuter vände gäddan upp buken ur vattnet. Då förstod vi hur stor den var. Den vägde 16,5 kilo"

En vit fisk och sån här fejkad krabba. Skär i bitar och släng i med resten. Det gör inget att det fortfarande är fryst.

"Det ljuva livet, ett glas fläderblomssaft på verandan"

När det nästan kokat klart, pressa i rikligt med lime och hacka i några tomater. Salta och peppra likt en kvinnas behag.

"Där jag bor har det funnits vildsvin sedan slutet av 70-talet. Men nu har de brett ut sig över stora delar av landet, och snart kommer vi att skjuta mer gris än älg."

För att den äckliga färgen som nu blivit ska försvinna kan man ha i det sista av mjölken man har hemma. (som tur är har jag köpt ny så det blir oboy imorgon också)

"Jag är lite kinkig med fisklukt. Den brukar sitta i länge om man rensar fisken utan plasthandskar"

Grattis! Det är klart. Det ser inte mycket ut för världen, nej det ser faktiskt riktigt äckligt ut. Men det var asgott. Det var limigt, vårfräscht, och vardagslyxigt. Kalla det att unna sig. öh



ps. för att knyta an till början, jag gråter, allvarligt. så jävla fin skiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar