fredag 15 april 2011

Hårda grymma värld

Tunnelbaneupplevelse 1: Nyss när jag kom hem (00.35) så stod det inte en, inte två, utan TRE (3) stycken ordningsvakter (alltså sånna utrustade med batong, vinröda jackor och guldbrickor) vid spärrarna vid Thorildsplans tunnelbanestation. De hade bildat en blockad framför spärrarna så att man inte kom ut från perrongen utan att visa färdbevis. Jag hade färdbevis.
Vid den här tiden på dygnet går det av omkring 2 personer per tåg skulle jag tro, och det är tio minuters trafik. Alltså omkring 12 personer på en timme.
Kände SL att det var en så fruktansvärd våg av plankare just på thorildsplan att de måste kalla på hela försvaret? Eller ska de bara stå där och spöa fyllon som ranglar hem efter en helkväll på Dovas Fridhemsplan?

Det är synd om människorna.

Tunnelbaneupplevelse 2: Jag ser folk som tigger i tunnelbanan varje dag. Flera gånger om dagen. Senaste vintern har detta eskalerat. Jag har ingen statistik men jag har en känsla, en stark känsla. Hur kul är det? Det är ju typ det yttersta beviset på att Sverige blir mer och mer åthelvete. Skitland.

Det är synd om människorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar