lördag 12 mars 2011

Nu är det fest

Hej. Det här är min blogg. Det är fest.

Jag skulle vilja behandla begreppet fest. När slutar det vanliga fylle-umgänget och när börjar festen egentligen? Många menar att det krävs dans för att festen ska vara igång. Det är alltid festligt med dans, men om man aldrig dansar, tex om man sitter i rullstol, har man då aldrig festat? Att sitta i en bastu och vara jättefull, det är ju att vara på bastufest, och vi alla har ju varit med på en riktigt ordentlig, hederlig pissoarfest. Och för dessa krävs ingen dans.

Så vad är då fest?

Jag anser att festen börjar där trevligheten tar slut. En fest kan inte bara vara ett trevligt fyllesamtal runt ett bord, nej det måste som man säger, "kuka ur" i viss mån.
Något extraordinärt måste inträffa. Någon utöver det vanliga. Något "festligt". En fest kan till exempel sluta såhär:

5 kommentarer:

  1. Välkommen till bloggosfären. Där allt händer och mycket fötter!

    SvaraRadera
  2. Jag ska få så fruktansvärt många jävla läsare. Overload.

    SvaraRadera
  3. Intressant val av ämne. Finns det några planer på vetenskapligt experimentell forskning kring det hela?

    SvaraRadera
  4. Ja jag har börjat forska ganska så aktivt, tänkte fortsätta på Lördag faktiskt.

    SvaraRadera
  5. http://copyriot.se/2009/12/04/hur-fest-ager-rum/ alltså det här är det roligaste i hela världen; en asssss-smart kille analyserar hur en fest äger rum. akademiker ja hujedamej

    SvaraRadera